AAA, tedy autentizace (ověření), autorizace (přidělení oprávnění) a accounting (účtování, lépe asi poskytovaných služeb). Kryptografie se věnuje hlavně autentizaci, ale poskytuje informace pro autorizaci. U některých autentizačních algoritmů je problém odlišit autentizační a autorizační část, protože jeden server ověřuje identitu a může dále poskytovat i informace o oprávněních.
Kryptografie zajišťuje ochranu uložených nebo transportovaných dat, jejich integritu, autenticitu a neodmítnutelnost.
Může být silným nástrojem i při autentizaci. Neřeší ale autorizaci, tedy přidělení oprávnění k přístupu. Dokáže pouze
autorizaci podpořit další vrstvou ochranných mechanismů, ať se jedná o odmítnutí přístupu (negaci dostupnosti
v případě neznalosti hesla), anonymizaci údajů nebo anonymizované zpracování, zpracování šifrovaných dat … bylo by
možné najít i další příklady. Řízení oprávnění je ale tak trochu samostatná disciplína.
První formalizace řízení oprávnění vznikly v „počítačovém dávnověku“. Dnes používáme potomky těchto technologií, ne vždy
je ale používáme správně. Proto je vhodné uvést klady a zápory těchto technologií, včetně příkladů, kde selhávají.
Zároveň se jedná o jakési osvěžení základních znalostí na toto téma.
Tato zkratka mi často evokuje kontrolu integrity (jedna ze zkratek je taktéž MAC), proto je nutné znát kontext užití.
Vlastní řízení přístupu využívá systém návěští, tedy bezpečnostních popisků pro každý zdroj nebo jednotlivce. Takové
návěští by se mělo skládat ze dvou částí, z klasifikace a příslušnosti. Klasifikace dat určuje omezení přístupu, tedy
jak citlivá tato data jsou. Ekvivalentem pro uživatele je prověrka, tedy pro jak citlivé data mohou získat přístup.
Příslušnost potom u uživatelů nebo dat ukazuje na způsob použití (omezení dosahu). Data mohou náležet do určitého
projektu, skupiny nebo oddělení, uživatelé je možné zařadit do podobných mezí. Přístup je v tomto případě udělen
jen a pouze v případě, kdy jsou splněny následující podmínky:
- Uživatel a data mají stejnou úroveň klasifikace
- Uživatel a data mají stejnou příslušnost
Na základě uvedeného restriktivního postupu je evidentní místo vzniku, tedy zpravodajská a vojenská komunita. Přesto
je vhodné některá data chránit podobně restriktivním způsobem, na druhou stranu tento postup má svoje evidentní výhody
a nevýhody. Mezi výhody patří vynutitelnost, tedy uvedená pravidla není možné změnit. Další výhodou je kompartmentalizace,
tedy omezené vystavení každého zdroje jenom omezené skupině, toto omezení dokáže být výrazně přesnější než u hierarchické
dědičnosti práv.
Takové řešení má ale i svoje nevýhody. První z nich je omezení komunikace a spolupráce, které může být kontraproduktivní,
zvlášť u dynamických kolektivů. Pokud je vyžadována intenzivní spolupráce různých oddělení, může tento přístup vyžadovat
úsilí navíc. Dále, vytváření a údržbu návěští zpravidla řídí specializovaná organizační struktura. Ta musí mít
z principu podstatně vyšší oprávnění, protože musí tato data řídit.
Řízení přístupu je založeno na ACL (Access Control List), tedy seznamech oprávnění. Ty jsou nastavovány vlastníkem zdroje, což může být správce systému (zdrojů) nebo autorem. Uvedené tabulky párují oprávnění ke zdrojům pro jednotlivé uživatele nebo uživatelské zdroje. Výhodou tohoto přístupu je extrémní jednoduchost nastavení a reakční rychlost systému (vlastník může nastavovat oprávnění pro jím poskytovaná data). Nevýhodou je nutnost procházet větší množství záznamů, kde některé z nich mohou a jiné nemusí mít přístupová práva. Následně je otázkou, jak budou uvedené kolize vyhodnocovány. Další nevýhodou je obtížné zjišťování přístupových oprávnění k jednotlivým zdrojům. Přesto se jedná o jeden z nejčastěji používaných systémů pro řízení přístupu.
Jedná se o řízení oprávnění na základě rolí, jinak řečeno, na základě vykonávané práce, pozice či role, nebo
na základě příslušnosti k určité skupině uživatelů. Jedná se o oblíbený způsob, jak implementovat zásadu nejmenších
potřebných oprávnění (LUA). Nasazení potřebuje odpovídající analýzu přístupů potřebných pro jednotlivé pozice a určení
oprávnění pro přístupy k jednotlivým setům dat.
Výhodou je extrémní flexibilita. Uvedenou pružností se míní možnost přiřazení uživatelů k více rolím, využitím
dědičnosti oprávnění v rámci hierarchie, definicím vztahů mezi rolemi, snadnou údržbou, centralizovanou politikou
a omezováním možných střetů oprávnění. Nevýhodou je naproti tomu nutnost analýzy vztahů a povinností. Problémem
se může stát přiřazování velkého množství překrývajících se rolí k uživateli, což může vést i k opomenutí při
omezování přístupových oprávnění u daného uživatele. Na základě rozsahu pak může dojít k nutnosti vyvažování
granularity řízení přístupu vůči celkové náročnosti správy.
Mimo uvedené základní metody se dále používají postupy, odvozené od těchto tří základních. Hrubé přiblížení
je přibližně následující:
Tato metoda se používá zpravidla na firewallech, kde na základě vlastností komunikace řídí schvalování nebo zamítání přístupu. V jednodušším případě se řeší, zda se jedná o schválený nebo neschválený komunikační protokol. Složitější systémy dokážou tento komunikační protokol analyzovat a schválit pouze pokud odpovídá standardní formě komunikace (pokud je správný kontext).
Jedná se o málo známou metodu, která je používána pouze v omezené skupině produktů. Při nastavování oprávnění se vytváří hierarchie společnosti spolu s grafem závislostí a oprávnění mezi uživateli. Na základě uvedených dat je poté možnost se systému dotazovat, zda uživatel může získat oprávnění přístupu k daným zdrojům.
Uvedený přístup je založen na tvorbě matice oprávnění a jejich vzájemných interakcí, tedy vztahů mezi jednotlivými objekty. Uvedené vztahy následně dovolují definovat potřebná oprávnění. Jedná se o dobrý postup pro situaci, kdy ve standardní struktuře organizace vznikají specifické nezávislé úkolové skupiny, např. u projektů. Jedná se o systém, který má do jisté míry podobný přístup jako MAC, může mít v některých případech opodstatnění, jedná se ale o přístup extrémně složitý.
Organizační schéma do jisté míry rozšiřuje původní RBAC a kombinuje ho s GBAC. Veškeré vztahy tak vycházejí z hierarchické struktury organizace.
Politika založená na vztazích mezi uživatelem a dokumentem vyžaduje definovat tento vztah, např. uživatel je autor dokumentu, pracuje na projektu popsaném v tomto projektu a podobně. Do jisté míry je možné uvedený vztah připodobnit k MAC, kde návěští je nahrazeno vztahem.
Tento model je založen na vyhodnocování určitých pravidel a je hodně podobný např. struktuře oprávnění v rámci SeLINUX. Výhodou takového modelu je schopnost ovlivnit přidělování oprávnění v případě kolizí různých přidělení práv. Takový model je sice pružný, na druhou stranu vyžaduje značné úsilí pro implementaci.
Jedná se o systémy řízení oprávnění, založené na definici atributů dat a politik. Politiky zajišťují přístup na základě vyhodnocování pravidel nad uvedenými atributy. Protože pravidla i atributy mohou poskytovat komplexní možnosti, je možné díky těmto technologiím navrhnout velice složité metody řízení přístupu. Při rozsáhlých nastaveních je tak nutné použít nějaké popisné schéma, které dovolí snadnější metody řízení. Asi nejznámější uvedenou metodou je popisné schéma nazývané XACML.
Jedná se o systém vyhodnocování atributů popsaný ve formátu XML. Vlastní zápis pravidel využívá vlastností jazyka Alfa (Axiomatic Language for Authorization). V současnosti je snahou výrobců používat na webových portálech a cloudových úložištích definici oprávnění právě pomocí XACML. Jeho ekvivalentem je další obdobný systém s názvem NGAC, principy jsou prakticky totožné.
Existují ještě další metody, které by si zasloužili popsat, ale možnost jejich nasazení je vždy určitým způsobem omezená. Obecným problémem všech těchto systémů jsou slabiny při řízení ochrany informací za okrajových podmínek, které ale mohou být pro daný systém řízení kamenem úrazu. Ty největší komplikace je možné shrnout do následujících bodů:
- Tvorba informací
Problém zde vyvstává díky tvorbě těchto informací na základě znalostní a zkušenostní báze konkrétních osob,
které nemusí projít sítem pro řízení přístupu, tedy nemají odpovídající oprávnění. Buď jej jim tedy oprávnění
poskytnuto, nebo zamítnuto a to i s dopadem na celý princip řízení přístupu k datům. Příkladem je seznámení
se dotyčné osoby s daty na vyšší úrovní klasifikace nebo mimo rámec jejich oprávnění, to může mít vliv
na ochranu konkrétního projektu.
- Přidělování oprávnění
Přidělování oprávnění může vyžadovat přístup k datům a jejich klasifikaci nezávislou skupinou osob. V tuto
chvíli hrozí možnost, že se seznámí s údaji, které jsou mimo jejich prověření nebo oprávnění. Pokud se nejedná
o nezávislou skupinu osob ale o vlastníka dat, závisí úroveň nastavení oprávnění hlavně na znalostech
a zkušenostech této osoby.
- Řetězené přidělování oprávnění
Problém zřetězeného přidělování oprávnění hrozí nejenom v případě použití jednoho, ale i v případě použití
kombinace několika způsobů řízení přístupu. Jako příklad je možné použít situaci, ke které dochází relativně
často. Data mohou být uložená a zpracovávaná jedním systémem. Výstupy tohoto systému jdou do druhého,
zpravidla s odlišnou klasifikací dat nebo jsou odlišně klasifikované pouze zpracovaná data. Navíc, často
se v druhém systému mohou kombinovat data z prvního systému s dalšími zdroji. Výsledný problém vzniká
z několika příčin. Buď v průběhu zpracování dojde ke ztrátě informací o klasifikaci dat, případně data
nejsou reklasifikovaná, nebo spolu s kombinací dalších vstupů je možné získat data o stejné, případně vyšší
klasifikaci než byla data původní. Díky tomu uživatel, který nemá přístup k datům v prvním systému, může
získat podstatně cennější data v systému druhém.
- Kolize oprávnění
Jedná se o problematiku kolizí dvou a více přístupových oprávnění ke zdroji, kde každé z uvedených oprávnění
poskytuje různé hodnoty oprávnění pro daného uživatele. Výsledný stav pak komplikuje vyhodnocování a
je obtížné určit, které z těchto hodnot mají přednost. Naštěstí se zpravidla jedná o řízení přístupu metodou,
kdy jsou standardně všechna práva omezena a povolují se pouze některá oprávnění, přesto je nutné si
na uvedené situace dávat pozor.
- Data science / de-anonymizace dat
Uživatel může má přístup k datům s nízkou klasifikací, ale kombinací s dalšími daty může obnovit původní
data s vyšší klasifikací nebo data, ke kterým nemá přístup. Jedná se o variantu problému podobného zřetězenému
přidělování oprávnění. Řešením jako v předchozím případě je použití kurátorů dat a anonymizace výstupů
způsobem, kdy se dotyčnému uživateli ztíží nebo znemožní jejich vytěžení (online modely, nikoliv pasivní
model anonymizující data). Přesto, že se jedná o jednoduchý popis, řešení takového problému je extrémně
náročné. Často znamená pochopení kontextu situace a dat, tedy i seznámení se s jejich obsahem.
- Kopie dat
Uživatel (případně aplikace pod právy uživatele) nebo správce mohou vytvořit kopie dat, tato data ale nemusí
nést informace o přidělených oprávněních, nebo může vlastník dat přijít o databázi přístupových oprávnění.
To vede ke dvěma situacím, kdy v první může k těmto datům přistupovat libovolná osoba, v druhém žádná.
První příklad nastává v případě insider threat, exfiltrace dat ale i nevhodných metod zálohování, ke druhému
může dojít například při útoku ransomware.
V případě výběru systému je nutné znát i možnosti v oblasti volby autentizačních mechanismů, u nich je nutné dobře zvážit možnosti v oblasti řízení oprávnění uživatelů. Tyto mechanismy mají svoje omezení, proto je nutné se zamyslet, jakým způsobem oprávnění přidělovat. Alternativou je přejít na technologie, které budou oprávnění přidělovat požadovaným způsobem. Samozřejmě, nelze zapomínat na ochranu informací pomocí pravidel pro řízení přístupu po celou dobu jejich životního cyklu, klasifikace těchto informací je pak „jenom“ jejich další rozměr.
1. Úvodní ustanovení
1.1. Tyto všeobecné obchodní podmínky jsou, není-li ve smlouvě písemně dohodnuto jinak, nedílnou součástí všech smluv týkajících školení, pořádaných nebo poskytovaných školitelem, Jan Dušátko, IČ 434 797 66, DIČ 7208253041, se sídlem Pod Harfou 938/58, Praha 9, zapsané u Úřadu městské části Praha 9 (dále jen „školitel“).2. Vznik smlouvy přihlášením ke kurzu
2.1. Přihláškou se rozumí jednostranný úkon objednatele adresovaný školiteli prostřednictvím datové schránky s identifikací euxesuf, e-mailu na adresu register@cryptosession.cz nebo register@cryptosession.info, internetových stránek cryptosession.cz, cryptosession.info nebo kontaktním telefonem +420 602 427 840.3. Zánik smlouvy zrušením přihlášky
3.1. Přihláška může být objednatelem zrušena pomocí e-mailu, nebo pomocí datové schránky.4. Cena a platební podmínky
4.1. Odesláním přihlášky objednatel akceptuje smluvní cenu (dále jen účastnický poplatek) uvedenou u daného kurzu.5. Podmínky školení
5.1. Školitel je povinnen informovat objednatele 14 dní dopředu o místě a času školení, včetně termínu zahájení a ukončení denního programu.6. Reklamace
6.1. Pokud je účastník hrubě nespokojen s průběhem kurzu, je školitel o této informaci vyrozuměn.7. Autorská práva k poskytnutým materiálům
7.1. Školicí materiály poskytnuté školitelem v rámci konání školení splňují znaky autorského díla dle zákona č. 121/2000 Sb.8. Zodpovědnost
8.1. Školitel nepřebírá odpovědnost za nedostatky ve službách kterékoliv třetí strany, kterou využívá při školeních.9. Platnost podmínek
9.1 Tyto všeobecné obchodní podmínky jsou platné a účinné od 1. října 2024.Informace o sběru a zpravování osobních údajů
Zpracovatel Jan Dušátko (dále jen „Správce“), dle nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 2016/679 o ochraně fyzických osob v souvislosti se zpracováním osobních údajů a o volném pohybu těchto údajů a o zrušení směrnice 95/46/ES (obecné nařízení o ochraně osobních údajů, dále jen „Nařízení“) zpracovává osobní údaje. Dále jsou rozepsané jednotlivé osobní údaje, které jsou součástí zpracování při konkrétních aktivitách u této webové prezentace a v rámci obchodního styku.Informace o záznamech přístupu na webovou prezentaci
Tento web nesbírá žádné cookies. Stránka nepoužívá ani žádné analytické scripty třetích stran (sociální sítě, cloud provideři). Z těchto důvodů je také nabízena volba pro zobrazení mapy formou odkazu, kde primárním zdrojem je OpenStreet a alternativy pak často používané Mapy společnosti Seznam, a.s., případně Google Maps společnosti Google LLC Inc. Využití jakéhokoliv z těchto zdrojů je zcela na libovůli uživatelů těchto stránek. Správce nenese odpovědnost za sběr dat realizovaný těmito společnostmi, neposkytuje jim data o uživatelích a na sběru dat nespolupracuje.Informace o kontaktování provozovatele stránek
Formulář pro kontaktování provozovatele stránek (správce) obsahuje následující osobní údaje: jméno, příjmení, e-mail. Tyto údaje jsou určeny jen a pouze pro tuto komunikaci, odpovídající oslovení uživatele a jsou udržovány po dobu nezbytnou k naplnění účelu, maximálně pak po dobu jednoho roku, pokud si uživatel neurčí jinak.Informace o objednávkovém formuláři
Pro případ zájmu o objednávku formulář obsahuje více údajů, tj. jméno, příjmení, e-mail a kontaktní údaje na organizaci. Tyto údaje jsou určeny jen a pouze pro tuto komunikaci, odpovídající oslovení uživatele a jsou udržovány po dobu jednoho roku, pokud si uživatel neurčí jinak. V případě, kdy na základě této objednávky dojde k uzavření obchodního vztahu, budou nadále správcem udržovány pouze informace vyžadované českými zákony na základě obchodních vztahů (název a adresa společnosti, číslo bankovního účtu, typ kurzu a jeho cena).Informace o dokumentu o absolovování kurzu
V rámci kurzu je vydán zpracovatelem dokument o absolovování kurzu. Tento dokument obsahuje následující údaje: jméno a příjmení studenta, název a datum absolovování kurzu a jméno zaměstnavatele. Uvedené informace se následně používají pro tvorbu lineárního stromu hashí (nemodifikovatelný záznam). Tato databáze obsahuje pouze informace o poskytnutých jménech a názvech společností, které mohou a a nemusí odpovídat realitě a je udržován zpracovatelem pro případné opětovné vystavení nebo ověření vydání dokumentu.Práva subjektu osobních údajů
Zákazník nebo návštěvník tohoto webu má možnost požádat o informace o zpracování osobních údajů, právo požadovat přístup k osobním údajům, případně právo požádat o opravu nebo výmaz veškerých dat, které by o něm byly vedeny. V případě výmazu tento požadavek není možné splnit pouze pokud se nejedná o data nezbytně nutná v rámci obchodního styku. Zákazník nebo návštěvník webu má dále právo na vysvětlení týkající se zpracování jeho osobních údajů, pokud tento zjistí nebo se domnívá, že zpracování je prováděno v rozporu s ochranou jeho soukromého a osobního života nebo v rozporu s platnými právními předpisy a právo požadovat odstranění takto vzniklého stavu a zajištění nápravy.